Jak powstają Irony?

ImageZawsze fascynował mnie japoński miecz samurajski. W całej historii produkcji mieczy to właśnie miecze samurajskie odznaczały się najwyższą jakością. Dodatkowo rzemieślnik wykonujący ten rodzaj miecza przemieniał go w niesamowite dzieło sztuki. Ostatnio miałem szczęście spotkać ludzi z Miura Golf, producentów żelaznych główek do kijów golfowych. Nazwisko rodziny Miura jest porównywane do rzemieślników wykonujących samurajskie miecze, ponieważ ta sama dbałość o szczegóły charakteryzuje ich golfową „sztukę”. A oto historia początku kija golfowego typu żelazo.

W produkcji tego rodzaju kija jest wiele etapów.  Jego projekt został zaakceptowany przez konstruktora Master.

Etap 1

Początkowo główka jest walcowatym kijem stworzonym z miękkiego żelaza, które następnie rozgrzewane jest do temperatury 1200 stopni Celsjusza, po to by żelazo zachowało swoją chemiczną spójność. Zauważmy, że jest to proces tworzenia główki kija a nie jego dolnej części, który będzie opisany poniżej.

Etap 2

Następnie rozgrzany walec uderza się masywnym młotem przeznaczonym do kucia żelaza. Dzięki temu pojawia się wstępny zarys główki.

Etap 3

Krawędzie są przycinane, a wstępny zarys główki ponownie uderza się młotem do kucia żelaza. Siła jest używana bardzo precyzyjnie do wyklepania osłony wstępnej główki, która tworzy cząstkową strukturę końcowej główki.

Etap 4

Główkę uderza się trzeci i czwarty raz, co powoduje, że staje się ona łatwo rozpoznawalna, gładka i nieskazitelna. Podczas tego etapu na główce można wyryć wyniki, wzory i numery żelaza.

Etap 5

Następnie wytwarza się dolną część kija. Walec w sposób bardzo dokładny zostaje zespolony z główką, po to by mieć pewność, że kąt nachylenia główki kija i kąt pochylenia między główką a trzonkiem kija są dokładnie takie jak być powinny.

Etap 6

Na tym etapie mamy niedokończoną, ale technicznie rozwiniętą główkę przygotowaną do ukończenia przez twórców.

Etap 7

Podczas tego etapu następuje szlifowanie i polerowanie, dzięki którym każda główka osiąga swoją specyficzną masę. Każde żelazo ma swoją własną określoną wagę. Ogólnie jest to 4- gramowe zwiększenie między żelazem, które pozwala na bardzo dokładne dopasowanie wagi do zamachu.  

Etap 8

Końcowe polerowanie wykonywane jest w celowo zbudowanym urządzeniu do polerowania (ang. polishing barrel), które jest w stanie wykonać każdy rodzaj wyznaczonych obróbek za pomocą rozmaitych technik. Następnie tworzy się osłonę, używając zarówno niklowanego chromu, jak i wolframowego niklu dla satynowej obróbki, by sprostać zetknięciu się miedzi z chromem w pozostałych częściach główki i dolnej części kija.

Następnie lico główki wymaga lekkiego piaskowania, by nadać mu trochę kontroli nad piłką. Także chrom jest wykorzystywany tutaj by pozwolić licu główki na agresywne zagrania.

Taki kij jest teraz gotowy, pozostaje nam tylko namalowanie numeru i wykonanie modelowych tłoczeń.

Jeśli któreś z was ma wystarczająco tyle szczęścia, by posiadać jedno z tych dzieł sztuki, cieszcie się nimi za każdym razem gdy będzie mieli okazję pograć.

P.S. Krótka historia wytwarzania miecza samurajskiego 


Samurajowie wywodzą się ze starożytnej Yayoi, ich wojowniczych przodków. Właściwie stali się oni grupą społeczną gdzieś pomiędzy IX a XII wiekiem i utrzymali się aż do wieku XIX.

Samurajowie mieli przy sobie dwa miecze, Katana – o długości ponad 45cm. i drugi, krótszy miecz - Wakizashi, mierzący od 30 do 45cm. Większość Samurajów nosiła także krótszy miecz Tanto, na wypadek gdyby musieli popełnić harakiri.

Samurajowie, określali miecze słowem daisho, typowy miecz samuraja nazywali nihonto, natomiast stal używana do ich produkcji to tamahagane. Miecz był wykuwany, potem hartowany, po czym „zginany” setki razy.

Następnie „rozgrzany do czerwoności” miecz był schładzany zwykle przez przecinanie nim korpusów ciał (zazwyczaj żywych niewolników). Następnie testowano jego skuteczność zaczynając od małych kości, po czym tnąc coraz to większe. Wynik testów zawsze zapisany był na trzpieniu głowni (nakago) lub na metalowym kawałku używanym do przymocowania rękojeści do ostrza.  

 

tłum. Marta Kulczyńska

źródło: iseekgolf.com

Author Profile: Ewelina Murzicz

This author has published 655 articles so far. More info about the author is coming soon.
Laureat
Golf Fee Card
Logowanie