Moda na polu: potęga trzech pasków

ImageSześćdziesiąt  lat temu Adolf Dassler po raz pierwszy umieścił trzy paski na parze butów sportowych, tworząc jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek sportowych na świecie. Założona przez niego firma obuwnicza, Adidas (słowo będące zbitką przezwiska „Adi” i trzech pierwszych liter nazwiska założyciela), świętowała sześćdziesiątą rocznicę przygotowaniem specjalnej kolekcji strojów golfowych, które nosił podczas minionego U.S. Open Sergio Garcia.

Głównym elementem tego ubioru jest koszula z krzykliwym wzorem w paski – na piersi, na czarnym tle, widnieje niesymetrycznie umieszczone logo Adidasa. Zarówno koszule z siateczką, jak i elastyczne spodnie, na których logo jest w dyskretniejszym miejscu (na tylniej szlufce od paska) wykonane są z materiału ClimaCool i można je znaleźć w sklepach od 15 czerwca. Koszula kosztuje 65 dolarów, a spodnie 80.

Tak bezpośrednia reklama marki jest odbiciem znacznych przemian w modzie golfowej, która od tendencji klasycznych przeszła w stronę usportowienia. Jeszcze do ostatnich lat unikano nadruków i znaczków na odzieży golfowej, trzymając się dystyngowanej tradycji tego sportu.

Szefowie Adidasa od dawna borykają się z kwestią eksponowania dobrze znanego znaku handlowego firmy na produkowanych przez nią strojach golfowych. Przez wiele lat trójpaskowe logo umieszczano na koszulach golfowych jedynie w kolorze tła, na przykład wyszywając je na niebiesko na niebieskiej koszuli. Praktycznie nie było go zatem widać.

Przełomowe zmiany zaszły w tej materii siedem lat temu za sprawą ważkiej decyzji podjętej w Carlsbad w Kalifornii, w oddziale firmy zajmującym się designem.

– Podjęliśmy decyzję, że na butach golfowych Adidasa pojawi się nasze logo – mówi Dave Ortley, starszy dyrektor działu obuwia Adidasa. – Nie spodobało się to wielu osobom.

Zgodnie z obiegową opinią, większość golfistów odnosiło się niechętnie do noszenia butów opatrzonych wyraźnym logiem. Możliwe, że taki styl uważano za zbyt miejski w stosunku do charakteru golfa. Mimo to, obecny marketing sportowy nie może się obejść bez oznaczenia produktu w łatwo zauważalny (dla kamer) sposób.

– Te paski widać z odległości mili – żartuje Ortley.

Firma Nike, która cieszy się ogromnym sukcesem swojego charakterystycznego symbolu na różnych butach sportowych, a zwłaszcza tych do koszykówki i piłki nożnej, nie osiągnęła podobnie dobrych rezultatów z butami golfowymi. Nawet na butach Tigera Woodsa symbol ów praktycznie się nie wyróżnia – wielkości małej monety, umiejscowiony jest na pięcie. Za to trzy paski Adidasa, biorąc pod uwagę ich długą historię i klasyczny wygląd, mogą być postrzegane przez wielu golfistów jako na swój sposób wyrafinowane.

W każdym razie, po wyeksponowaniu przez Adidasa swojego logo na produkowanych przez nich butach – w tym na jasnopomarańczowo na białym tle oraz w srebrnym kolorze na tle czarnym – rozchodzą się one w ciągu ostatnich siedmiu lat, jak ciepłe bułeczki.

Buty Adidasa są najpewniej jedynymi butami golfowymi, które da się zauważyć podczas telewizyjnych transmisji z turniejów PGA. Obuwie golfowe Adidasa opuściło daleką czwartą pozycję w rankingu sprzedaży i zajmuje obecnie drugie miejsce, będąc wyprzedzonym w Stanach Zjednoczonych jedynie przez FootJoy. Szacuje się również, że do Adidasa należy w tej branży około 20 procent światowego rynku, którego roczny obrót wynosi 600 milionów dolarów. Zakładając, że średnia cena pary to 73 dolary, uzyskuje się wynik dwóch milionów sprzedanych przez Adidasa par rocznie.

Idąc za ciosem, Adidas stosuje podobną reklamę marki w przypadku innych swoich produktów, podkreślając filozofię swojego założyciela Adolfa Dasslera, który wyposażył Jesse Owensa w buty do biegania z kolcami na Igrzyska Olimpijskie w roku 1936. Wiodącą myślą Dasslera było zawsze ulepszanie profesjonalnej odzieży mającej na celu pomóc sportowcom uprawiającym różne dziedziny sportu w osiąganiu najlepszych wyników. – Uważamy, że golf jest sportem – mówi starszy dyrektor działu sprzętu Adidas Golf Tiss Dahan. – Dlatego nasze produkty zawsze pomagają golfistom.

 

Woody Hochswender (golf.com)

tłum. Patryk Struzik

 

Author Profile: Ewelina Murzicz

This author has published 655 articles so far. More info about the author is coming soon.
Laureat
Golf Fee Card
Logowanie